Προστασία Προσωπικών Δεδομένων και Πληροφοριών
Οι πελάτες, όταν πραγματοποιούν κλήσεις, αποστέλλουν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mails) ή εκτελούν απλές τραπεζικές συναλλαγές, θέλουν να είναι βέβαιοι ότι τα προσωπικά τους δεδομένα προστατεύονται επαρκώς και ότι διασφαλίζεται το απόρρητο των επικοινωνιών τους. Απαιτούν τις υψηλότερες δυνατές προδιαγραφές ασφάλειας των δεδομένων και τήρησης του απορρήτου των πληροφοριών που τους αφορούν.
Η προστασία των προσωπικών δεδομένων και των επικοινωνιών των πελατών της, αποτελεί για τη Vodafone όχι μόνο υποχρέωση συμμόρφωσης με την κείμενη νομοθεσία, αλλά απόλυτη δέσμευση και ένδειξη της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και προϊόντων της.
Η Vodafone διαθέτει και τηρεί:
Πολιτική Ασφάλειας για τη Διασφάλιση του Απορρήτου των Επικοινωνιών, εγκεκριμένη από την Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (Α.Δ.Α.Ε.)
Πολιτικές, διαδικασίες και οδηγίες τεχνικής και οργανωτικής ασφάλειας και προστασίας δεδομένων, που περιέχουν δεσμευτικούς κανόνες για τη διασφάλιση της ασφάλειας των συστημάτων, των τεχνολογιών δικτύου και των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Η Vodafone εφαρμόζει Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειας Πληροφοριών (ISO 27001:2013), το οποίο επιθεωρείται σε ετήσια βάση από ανεξάρτητο εξωτερικό ελεγκτή και επιβεβαιώνει την ορθή εφαρμογή των εσωτερικών πολιτικών και διαδικασιών ασφάλειας της εταιρείας.
Ως μέρος αυτής της θεμελιώδους υποχρέωσης, η Vodafone αναπτύσσει και υλοποιεί ετήσιο πλάνο δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των εργαζομένων και των πελατών της, σε θέματα ασφάλειας και απορρήτου δεδομένων.
Για όλα τα παραπάνω, η Vodafone συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από την ισχύουσα Ελληνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις εφαρμοστέες κανονιστικές οδηγίες που σχετίζονται με την προστασία των προσωπικών δεδομένων των εργαζομένων και πελατών της, καθώς και τη διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών.
Βασικές αρχές για να επικοινωνείς με ασφάλεια
Η Vodafone συμμορφώνεται με την ισχύουσα νομοθεσία για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων και την τήρηση του Απορρήτου των Επικοινωνιών. Εφαρμόζει εύλογες πολιτικές και διαδικασίες ασφάλειας πληροφοριών προκειμένου να διασφαλίζει τα προσωπικά δεδομένα και πληροφορίες των πελατών της έναντι απώλειας ή οποιασδήποτε μορφής παράνομη και μη εξουσιοδοτημένη επεξεργασία.
Ασφαλής Επικοινωνία
Το κινητό σου τηλέφωνο είναι μία προσωπική συσκευή, τον έλεγχο της οποίας έχεις μόνο εσύ. Να χρησιμοποιείς πάντα προσωπικό κωδικό ασφαλείας (PIN) ή κωδικό πρόσβασης (password), τον οποίο να αλλάζεις συχνά.
Μην αφήνεις το κινητό σου στο αυτοκίνητο ή εκτεθειμένο σε άλλο εμφανές σημείο.
Μη δανείζεις το κινητό σου τηλέφωνο και μην επιτρέπεις να το χρησιμοποιούν τρίτα πρόσωπα χωρίς την έγκρισή σου ή αν δεν είσαι παρών.
Μην αποθηκεύεις/ διατηρείς ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες στο κινητό σου τηλέφωνο (π.χ. πληροφορίες διαδικτυακής τραπεζικής συναλλαγής, υπόλοιπο λογαριασμού και αριθμό κάρτας, προσωπικά ή/και επαγγελματικά ηλεκτρονικά μηνύματα), καθώς και κωδικούς πρόσβασης (passwords/ pins) που χρησιμοποιείς και δεν θα ήθελες να βρεθούν σε χέρια τρίτων, στην περίπτωση που η συσκευή σου κλαπεί ή χαθεί.
Απενεργοποίησε το Bluetooth όταν δεν το χρησιμοποιείς.
Μην αποθηκεύεις/ εγκαθιστάς αρχεία ή εφαρμογές που σου αποστέλλονται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) ή Bluetooth ή που προέρχονται από μη αξιόπιστες πηγές.
Ασφαλής Πλοήγηση στο Διαδίκτυο
Μην αποκαλύπτεις ποτέ κωδικούς πρόσβασης (passwords/ pins) ή άλλα στοιχεία πρόσβασης ή/και προσωπικές πληροφορίες μέσω τηλεφώνου ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Μην επιλέγεις ή ακολουθείς συνδέσμους από μηνύματα που αποστέλλονται μέσω κινητών τηλεφώνων (SMS) ή ηλεκτρονικά μηνύματα (e-mails) τα οποία ζητούν την καταχώρηση προσωπικών σου στοιχείων.
Μην απαντάς σε μηνύματα που αποστέλλονται μέσω κινητών τηλεφώνων (SMS, MMS) ή ηλεκτρονικά μηνύματα (e-mails) ή αναπάντητες κλήσεις αν δεν γνωρίζεις τον αποστολέα ή τον αριθμό. Ενδέχεται να πρόκειται για ανεπιθύμητα μηνύματα (spams), τα οποία εκτός από ενοχλητικά, μπορεί να είναι προσβλητικά ή ακόμα και επικίνδυνου περιεχομένου και να οδηγήσουν σε υψηλές χρεώσεις στο λογαριασμό σου.
Ενοχλητικά μηνύματα και κακόβουλη επικοινωνία
Τι είναι τα ενοχλητικά μηνύματα και η κακόβουλη επικοινωνία;
Όλοι οι χρήστες υπηρεσιών email και κινητής επικοινωνίας θα έχουν δεχτεί κάποια στιγμή ανεπιθύμητα, άχρηστα ή ενοχλητικά μηνύματα. Αυτά συνήθως στέλνονται από κάποιον που δεν γνωρίζετε, ως μέρος μαζικής αποστολής email (bulk email) ή γραπτών μηνυμάτων. Η ηλεκτρονική διεύθυνσή σας ή ο αριθμός του κινητού σας συχνά επιλέγεται τυχαία ή βρίσκεται στο διαδίκτυο.
Τι χρειάζεται να γνωρίζω γι’ αυτά;
Τα ενοχλητικά μηνύματα που στέλνονται με email θα μπορούσαν να περιέχουν διαφημίσεις για φάρμακα, για οικονομικές συμβουλές, για πορνογραφία ή για σεξουαλικά βοηθήματα. Σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να ισχυρίζονται ότι προέρχονται από κάποιον αξιόπιστο οργανισμό, όπως την τράπεζά σας, και να στέλνονται με στόχο να αποσπάσουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα σας όπως τον κωδικό πρόσβασής σας ή τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας (αυτό ονομάζεται «ηλεκτρονικό ψάρεμα»).
Μια από τις πιο ανθηρές απάτες μέσω email αποκαλείται «απάτη με τη μέθοδο της προκαταβολής» («advanced fee fraud»). Σ’ αυτήν, ένας άγνωστος σας στέλνει email όπου σας λέει ότι έχει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό σε κάποια μακρινή χώρα και σας ζητά τον αριθμό του κινητού σας και τα στοιχεία του τραπεζικού σας λογαριασμού, ώστε να βοηθήσετε στη μεταφορά των χρημάτων από τη μια χώρα στην άλλη. Σας υπόσχεται ένα μερίδιο από το ποσό, σ’ αντάλλαγμα για τη βοήθειά σας, αλλά στην πραγματικότητα ο απατεώνας θέλει να πάρει μία ή περισσότερες «προκαταβολές» προτού μεταφέρει τα χρήματα.
Τα ανεπιθύμητα μηνύματα και η κακόβουλη επικοινωνία δεν είναι απλώς ενόχληση, αλλά μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια χρημάτων, την υποκλοπή ταυτότητας και την προσβολή από ιούς, και, αναπόφευκτα, τα παιδιά και οι νέοι μπορεί να πέσουν θύματα.
Έχοντας αυτό κατά νουν, οι βιομηχανίες του διαδικτύου και της κινητής τηλεφωνίας έχουν λάβει μέτρα. Οι πάροχοι υπηρεσιών email, όπως οι AOL και Yahoo!, χρησιμοποιούν φίλτρα που εξετάζουν τα email που εισέρχονται στο δίκτυό τους αναζητώντας συγκεκριμένες λέξεις-κλειδιά ή φράσεις, καθώς και το ίδιο email σε μεγάλους αριθμούς. Σε πολλές περιπτώσεις ο πάροχος θα στείλει ο ίδιος τα ενοχλητικά μηνύματα στην «Ανεπιθύμητη αλληλογραφία», τη δική σας ή του παιδιού σας. Οι χρήστες μπορούν επίσης να προσδιορίσουν οι ίδιοι την ανεπιθύμητη αλληλογραφία (αν περνά από το φίλτρο) και κάθε αναφορά για ανεπιθύμητη αλληλογραφία που στέλνετε βοηθά τον πάροχο της υπηρεσίας σας email να βελτιώσει τα φίλτρα του.
Αν εσείς ή το παιδί σας βρείτε στα εισερχόμενά σας ένα μήνυμα που να ’ναι είτε ενοχλητικό είτε απάτη, σας συνιστούμε να μην το ανοίξετε καθώς μπορεί να περιέχει προσβλητικό περιεχόμενο ή κάποιον ιό. Απλώς αναφέρετέ το στον πάροχο της υπηρεσίας σας email και κατόπιν διαγράψτε το. Αν ο πάροχος της υπηρεσίας σας email δεν παρέχει ενσωματωμένα φίλτρα για την ανεπιθύμητη αλληλογραφία, μπορείτε να τα εγκαταστήσετε ο ίδιος.
Κατά κύριο λόγο, τα SMS (γραπτά μηνύματα) δεν προσφέρονται για ανεπιθύμητη επικοινωνία. Τα τυπικά γραπτά μηνύματα περιέχουν λιγότερους από 160 χαρακτήρες, έτσι αυτό περιορίζει τους τρόπους κατάχρησής τους. Παρ’ όλα αυτά συμβαίνει. Όπως η βιομηχανία των υπηρεσιών email, οι πάροχοι κινητής επικοινωνίας, για παράδειγμα η Vodafone, παρέχουν φίλτρα που βοηθούν στον αποκλεισμό των ανεπιθύμητων SMS προτού φτάσουν στο κινητό σας. Οι χρήστες κινητού, ιδιαίτερα τα παιδιά και οι έφηβοι, πρέπει να έχουν υπόψη τους, ωστόσο, δυο ενδεχόμενες απάτες:
Απάτες πρόσθετης χρέωσης. Η υπηρεσία SMS μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να σταλεί σε εσάς ή στο παιδί σας ένα μήνυμα που σας προτρέπει να καλέσετε μια υπηρεσία πρόσθετης χρέωσης ή να της στείλετε επίσης γραπτό μήνυμα. Ένα τυπικό μήνυμα θα μπορούσε να λέει: «Συγχαρητήρια! Κερδίσατε ένα βραβείο. Καλέστε XYZ XYZ για περισσότερες λεπτομέρειες». Ο αριθμός που δίνεται για να απαντήσετε (ΧΥΖ ΧΥΖ) είναι πρόσθετης χρέωσης και χρεώνεται περισσότερο από την κοινή κλήση. Αυτού του είδους η απάτη είναι σχεδιασμένη για να αποσπούν χρήματα από το προπληρωμένο υπόλοιπό σας ή το λογαριασμό του κινητού σας, ή από του παιδιού σας. Η οικογένειά σας μπορεί να αποφύγει αυτές τις απάτες με το να μην απαντά σε εθνικούς κωδικούς πρόσθετης χρέωσης
Κατάχρηση της υπηρεσίας SMS για συνδρομές. Σ’ αυτήν την περίπτωση ένας πάροχος υπηρεσίας πληροφόρησης δίνει σε εσάς ή στο παιδί σας την εντύπωση ότι επιβαρύνει άπαξ, με μία χρέωση, το λογαριασμό του κινητού σας, ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για διαρκή συνδρομή. Το παιδί σας ίσως διάβασε σ’ ένα περιοδικό, για παράδειγμα, για κάποια υπηρεσία κατεβάσματος ήχων κλήσης, αλλά μπορεί να μην ξεκαθαριζόταν ότι επρόκειτο για τακτική συνδρομή. Εάν εσείς ή άλλο μέλος της οικογένειάς σας πέσετε θύμα τέτοιας κατάχρησης της υπηρεσίας SMS, μπορείτε να το αναφέρετε στον πάροχο των υπηρεσιών σας κινητής τηλεφωνίας και στο ρυθμιστικό σώμα της βιομηχανίας (δείτε παρακάτω)
Τι μπορώ να κάνω;
Όταν επιλέγετε για την οικογένειά σας παρόχους υπηρεσίας email και υπηρεσιών κινητής επικοινωνίας, δείτε πώς αντιμετωπίζουν τα ενοχλητικά μηνύματα και τις απάτες. Παρέχουν για παράδειγμα ενσωματωμένα φίλτρα και θα σας βοηθήσουν να αναφέρετε απάτες στις αρμόδιες αρχές;
Προτρέψτε το παιδί σας να ελέγχει τακτικά την «Ανεπιθύμητη αλληλογραφία» του και να τη διαγράφει, καθώς κάποια από τα προσωπικά του email μπορεί να βρεθούν σ’ αυτήν κατά λάθος
Αν ο πάροχος υπηρεσίας email της οικογένειάς σας δεν παρέχει φίλτρα αποκλεισμού της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας, μπορείτε να τα εγκαταστήσετε ο ίδιος.
Δώστε στο παιδί σας μερικές συμβουλές για το πώς να αναγνωρίζει ένα ανεπιθύμητο email. Γνωρίζει τον αποστολέα; Ο τίτλος του θέματος του μηνύματος έχει κάποιο νόημα; Το email ή το γραπτό μήνυμα προσφέρει κάτι προς πώληση; Περιέχει μήπως παράξενη ορθογραφία;
Πείτε του να μην ανοίγει ανεπιθύμητα email ούτε να απαντά σ’ αυτά (ακόμα και για να ζητήσει να το βγάλουν από τη λίστα του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τους, καθώς αυτό επιβεβαιώνει ότι η διεύθυνση email είναι αληθινή). Αν ανοίξει κατά λάθος ένα ανεπιθύμητο email, δεν πρέπει να επιλέξει συνδέσμους ούτε να κατεβάσει επισυναπτόμενο αρχείο.
Προτρέψτε το παιδί σας να μην φανερώνει ποτέ σε αγνώστους προσωπικά δεδομένα, όπως την ηλεκτρονική διεύθυνσή του, τον αριθμό του κινητού του ή τα στοιχεία του τραπεζικού λογαριασμού του.
Αν θέλει να εγγραφεί σ’ ένα δημόσιο ιστότοπο, να χρησιμοποιήσει διαφορετική ηλεκτρονική διεύθυνση από τη συνηθισμένη του, μήπως και πέσει στα χέρια αποστολέων ανεπιθύμητης αλληλογραφίας.
Εξηγήστε στα παιδιά μικρότερης ηλικίας ότι άγνωστοι χαρίζουν πολλά χρήματα μόνο στα παραμύθια και πως μπορείς να κερδίσεις σ’ ένα διαγωνισμό μόνο αν κατ’ αρχάς συμμετάσχεις σ’ αυτόν. Αντίστοιχα, τα μεγαλύτερα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν πως, αν κάτι δείχνει πολύ καλό για να ’ναι αληθινό, κατά πάσα πιθανότητα όντως δεν είναι αληθινό.
Συζητήστε τη διαφορά ανάμεσα σε μια κοινή κλήση και μια υπηρεσία πρόσθετης χρέωσης. Μπορείτε να βρείτε πολλές χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τις υπηρεσίες πρόσθετης χρέωσης στο άρθρο μας για το κόστος των υπηρεσιών κινητής επικοινωνίας.
Αν το παιδί σας αγοράσει έναν ήχο κλήσης ή άλλη υπηρεσία χρησιμοποιώντας το κινητό του, και ανακαλύψει ότι έχει εγγραφεί συνδρομητής χωρίς τη συγκατάθεσή του, απαντήστε ΣΤΟΠ για να διακόψετε τη συνδρομή και αναφέρετέ το στον πάροχό σας των υπηρεσιών κινητής επικοινωνίας.
Τι είναι τα SPAM emails (ανεπιθύμητα ηλεκτρονικά μηνύματα)/SPAM SMS (Ανεπιθύμητα γραπτά μηνύματα) / SPAM CALLS (Ανεπιθύμητες κλήσεις από άγνωστους αριθμούς)
SPAM
emails
(Ανεπιθύμητα ηλεκτρονικά μηνύματα) /
SPAM SMS
(Ανεπιθύμητα γραπτά μηνύματα)
Πρόκειται για μηνύματα που:
Αποστέλλονται μαζικά σε τυχαίες ηλεκτρονικές διευθύνσεις (spam emails) / ή σε τυχαίους αριθμούς τηλεφώνων (spam sms).
Αποστέλλονται από άγνωστη ηλεκτρονική διεύθυνση ή κέντρα του εξωτερικού, τα οποία είναι δύσκολο να εντοπιστούν ή/και να διακοπούν.
Σαν αποστολέας μπορεί να εμφανίζεται οποιαδήποτε ηλεκτρονική διεύθυνση, τηλεφωνικός αριθμός, ή/και όνομα, χωρίς να είναι και ο πραγματικός αποστολέας.
Προτρέπουν στην αποστολή μηνυμάτων ή την πραγματοποίηση κλήσεων προς αριθμούς που ενδέχεται να έχουν υψηλές χρεώσεις (υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας Ελλάδος ή εξωτερικού) χωρίς πολλές φορές να είναι ευδιάκριτο αυτό στον χρήστη.
Ενημερώνουν για
δήθεν
«ελκυστικές
ευκαιρίες
», «μοναδικές
προσφορές
»
(αναφέρονται σε «φανταστικούς» διαγωνισμούς ή σε επικοινωνία «γνωριμίας»)
ή ακόμα και για
καταστάσεις έκτακτης ανάγκης
προκειμένου να παρασύρουν τους παραλήπτες να δράσουν άμεσα.
Παραπέμπουν σε ηλεκτρονικές σελίδες αμφιβόλου ασφάλειας και εγκυρότητας
(μη-ασφαλείς διαδικτυακούς ιστοτόπους)
.
Προτρέπουν στη δημιουργία αλυσιδωτών μηνυμάτων (π.χ. αν προωθήσεις αυτό το μήνυμα σε 10 φίλους σου θα έχεις καλοτυχία)
Ο τρόπος γραφής των συγκεκριμένων μηνυμάτων άλλοτε υποδεικνύει ότι είναι spam (π.χ.
ανορθόγραφο
κείμενο,
απίθανα
δώρα, ως
αποστολέας
εμφανίζεται κάποιος
ασυνήθιστος
αριθμός ή διεύθυνση ή όνομα) και άλλοτε όχι.
Συστήνουμε στους συνδρομητές μας να:
ΜΗΝ προωθούν
μηνύματα που υπόσχονται «δώρα και έπαθλα» εφόσον ζητούν να αποστείλετε το μήνυμα που έλαβαν σε συγκεκριμένο αριθμό παραληπτών.
ΜΗΝ απαντούν
με γραπτό μήνυμα ή κλήση προς άγνωστους αριθμούς καθώς ενδέχεται να υπάρχουν ανεπιθύμητες ή και υψηλές χρεώσεις.
Επισημαίνουμε ότι:
Η Vodafone δεν έχει καμία σχέση με αυτά τα μηνύματα και δε θα προέτρεπε ποτέ την αποστολή αλυσιδωτών μηνυμάτων.
Οι χρεώσεις των εξερχόμενων κλήσεων ή αποστολής μηνυμάτων είναι αντίστοιχες του προορισμού κλήσης και σύμφωνα με τον τιμοκατάλογο λιανικής ή επαγγελματικής χρέωσης.
(
SPAM CALLS
)
Αναπάντητες/ Ανεπιθύμητες τηλεφωνικές κλήσεις από άγνωστο αριθμό
Πρόκειται για κλήσεις από άγνωστους αριθμούς υψηλής χρέωσης του εξωτερικού ή του εσωτερικού (π.χ. πενταψήφιοι αριθμοί ή αριθμοί που ξεκινούν από 901* ή 909*), που :
Προτρέψουν τους παραλήπτες να καλέσουν σε αριθμούς υψηλών χρεώσεων χωρίς πολλές φορές να είναι ευδιάκριτο αυτό στον χρήστη παραπλανώντας τους για δήθεν:
«Ελκυστικές» ευκαιρίες και «μοναδικές» προσφορές (π.χ. ταξίδια, δώρο-επιταγές, αστρολογικές προβλέψεις).
«Προωθητικές» ενέργειες τρίτων εταιριών (π.χ. προϊόντα κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας, ιατρικές υπηρεσίες).
Μηνύματα από γυναίκες που βρίσκονται στο εξωτερικό και επιθυμούν γνωριμία με Έλληνες για να ζήσουν και εργαστούν στην Ελλάδα (τα νούμερα από τα οποία καλούν είναι συνήθως διεθνείς αριθμοί).
Συστήνουμε στους συνδρομητές μας να:
Να μην πραγματοποιούν
εξερχόμενες κλήσεις σε αγνώστους προς αυτούς τους διεθνείς αριθμούς για την αποφυγή ανεπιθύμητης οικονομικής επιβάρυνσής τους, καθώς ενδέχεται να προκύψουν υψηλές χρεώσεις.
Να διαγράφουν
άμεσα τον συγκεκριμένο τηλεφωνικό αριθμό.
Επισημαίνουμε ότι:
Οι χρεώσεις των εξερχόμενων κλήσεων είναι αντίστοιχες του προορισμού κλήσης και σύμφωνα με τον τιμοκατάλογο λιανικής ή επαγγελματικής χρέωσης.
Οι εισερχόμενες κλήσεις δεν χρεώνονται εφόσον ο καλούμενος βρίσκεται στην Ελλάδα.
Τι είναι η τηλεφωνική απάτη Wangiri ή αλλιώς "ένα κουδούνισμα"
Το τελευταίο διάστημα, έχουν καταγραφεί περιστατικά συνδρομητών μας, οι οποίοι έχουν λάβει αναπάντητες κλήσεις από διεθνείς αριθμούς.
Θα θέλαμε να ενημερώσουμε τους συνδρομητές μας ότι πρόκειται για κλήσεις SPAM (ανεπιθύμητες) και για την αποφυγή ανεπιθύμητης οικονομικής επιβάρυνσής τους, θα πρέπει να αγνοήσουν τις κλήσεις αυτές.
Ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που πρόκειται για άγνωστους διεθνείς αριθμούς, συστήνουμε στους συνδρομητές μας, να μην πραγματοποιούν εξερχόμενες κλήσεις προς αυτούς τους αριθμούς.
Επισημαίνουμε ότι:
Οι χρεώσεις των εξερχόμενων κλήσεων είναι αντίστοιχες του προορισμού κλήσης και σύμφωνα με τον τιμοκατάλογο λιανικής χρέωσης.
Οι εισερχόμενες κλήσεις δεν χρεώνονται εφόσον ο καλούμενος βρίσκεται στην Ελλάδα.
Για οποιαδήποτε ερώτηση ή/και αναφορά περιστατικών, επικοινωνήστε με το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών 13830 ή το τμήμα εξυπηρέτησης εταιρικών πελατών στο 1399.
Τι είναι το Phishing και πώς λειτουργεί
Επιτήδειοι εκμεταλλεύονται την αυξημένη χρήση του διαδικτύου, των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και των εφαρμογών για κινητά για να εξαπατήσουν, να διαδώσουν κακόβουλο λογισμικό και να υποκλέψουν ευαίσθητα προσωπικά στοιχεία ή κωδικούς υπηρεσιών και τραπεζών, μέσω email, SMS, κλήσεις και μηνύματα στα social media.
Οι παραπάνω τεχνικές εξαπάτησης ονομάζονται phishing (ηλεκτρονικό ψάρεμα) και χωρίζονται στις παρακάτω κατηγορίες αναλόγως το μέσο με το οποίο τελούνται:
Phishing μέσω email
Στο phishing ο χρήστης παραλαμβάνει στην διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του ένα email, όπου ως αποστολέας σε πρώτη φάση μπορεί να φαίνεται κάποιος υπαρκτός οργανισμός. Συνήθως το email ζητάει από τον χρήστη να πατήσει σε κάποιο σύνδεσμο (Link) ο οποίος οδηγεί σε ιστοσελίδες που έχουν δημιουργήσει οι επιτήδειοι και προσομοιάζουν με τις αυθεντικές ιστοσελίδες δημόσιων οργανισμών, τραπεζών και υπηρεσιών. Τα email αυτά δίνουν στον χρήστη την αίσθηση της επείγουσας ανάγκης ή/και της επιβράβευσης-κέρδους από κάποιον διαγωνισμό/επίδομα, έτσι ώστε να τον δελεάσουν για να καταχωρήσει προσωπικές πληροφορίες, κωδικούς υπηρεσιών ή στοιχεία πιστωτικής κάρτας.
Phishing μέσω SMS (Smishing)
Στο smishing ο χρήστης λαμβάνει ένα sms στο κινητό του, το οποίο συνήθως περιέχει κάποιον σύνδεσμο (link) και τον προτρέπει να τον πατήσει ώστε να κάνει επειγόντως κάποια πράξη π.χ να μην κλειδωθεί ο τραπεζικός λογαριασμός του ή να κερδίσει κάτι ως έπαθλο ή να παραλάβει κάποιο δέμα από εταιρεία ταχυμεταφοράς κτλ.. Τα sms, όπως και τα email σκοπό έχουν να δελεάσουν τον χρήστη για να καταχωρήσει προσωπικές πληροφορίες, κωδικούς υπηρεσιών ή στοιχεία πιστωτικής κάρτας.
Phishing μέσω τηλεφωνικής κλήσης (Vishing)
Ο χρήστης λαμβάνει στο κινητό/σταθερό του μια τηλεφωνική κλήση είτε από εγχώριο αριθμό είτε από αριθμό εξωτερικού, στην οποία είτε ακούει κάποιο ηχογραφημένο μήνυμα είτε συνομιλεί με τρίτο πρόσωπο. Όπως και στις παραπάνω περιπτώσεις, έτσι και στο vishing δημιουργείται στον χρήστη η αίσθηση της επείγουσας ανάγκης, για να προχωρήσει σε γνωστοποίηση προσωπικών του ευαίσθητων δεδομένων και στοιχείων.
Spam ιστοσελίδες αναδυόμενες διαφημίσεις
Πρόκειται για ιστοσελίδες (websites) που εμφανίζονται και ως pop-up στους χρήστες κατά την διάρκεια πλοήγησής του στο internet. Οι ιστοσελίδες αυτές συνήθως εμφανίζουν κάποιες ερωτήσεις για κάποια έρευνα/διαγωνισμό όπου στο τέλος τους ο χρήστης θα πρέπει να καταχωρήσει κάποια προσωπικά στοιχεία και τα στοιχεία της κάρτας του μέσω της οποίας με ένα μικρό αντίτιμό θα κερδίσει κάποιο ακριβό δώρο (κινητά μεγάλης αξίας, tablet κα). Επισημαίνουμε ότι: Η Vodafone, δε θα σας ζητήσει ΠΟΤΕ να κοινοποιήσετε μέσω sms, email ή άλλης ηλεκτρονικής φόρμας, τους προσωπικούς σας κωδικούς ή οποιαδήποτε άλλα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και στοιχεία καρτών.
Phishing emails/SMS και κακόβουλο λογισμικό
Πρόκειται για emails τα οποία περιλαμβάνουν μολυσμένα επισυναπτόμενα αρχεία. Εάν ο χρήστης ανοίξει/τρέξει το επισυναπτόμενο θα εγκατασταθεί στην συσκευή του κακόβουλο λογισμικό (malware) μέσω του οποίου μπορούν να υποκλαπούν από την συσκευή προσωπικά δεδομένα ή/και κωδικοί τραπεζών καθώς και προσωπικά αποθηκευμένα αρχεία.Όπως και στα spam emails, έτσι και στα sms ο χρήστης λαμβάνει ένα sms το οποίο είτε περιλαμβάνει κάποιο μολυσμένο αρχείο, είτε κάποιο σύνδεσμο (link) το οποίο πατώντας το κατεβαίνει στην συσκευή του χρήστη κακόβουλο λογισμικό (malware).
Συστήνουμε στους συνδρομητές μας:
Να ελέγχετε τον αποστολέα ενός email,είτε μετακινώντας τον κέρσορα πάνω στο όνομα του αποστολέα (μέσω Η/Υ), είτε κάνοντας κλικ πάνω στο όνομά του για να εμφανιστεί η πλήρης διεύθυνση email (κινητό).
Να ελέγχετε μεθοδικά τον τρόπο γραφής του email/sms. Περιέχει γραμματικά/συντακτικά λάθη; Εντοπίζετε διαφορά στον τρόπο γραφής σε σχέση με γνήσια μηνύματα του αποστολέα;
Να ελέγχετε προσεκτικά το link που περιλαμβάνει το email, αφήνοντας τον κέρσορα επάνω στο link χωρίς να το πατήσετε (Η/Υ) ή πατώντας παρατεταμένα πάνω στο link για να εμφανιστεί ο πλήρης σύνδεσμος (κινητό) , διότι μπορεί να φαίνεται έγκυρος αλλά να μεταφέρει σε κακόβουλες ιστοσελίδες. Δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή σε περίπτωση που σας ζητείται να καταχωρήσετε ευαίσθητα δεδομένα και πληροφορίες ή κωδικούς πρόσβασης.
Να είστε επιφυλακτικοί όταν λαμβάνετε μηνύματα(email/sms) για τα οποία δεν είστε βέβαιοι για την εγκυρότητα του αποστολέα, να μην επιλέγετε τον σύνδεσμο (link) που εμπεριέχεται και να μην μοιράζεστε με τρίτους ευαίσθητες ή προσωπικές πληροφορίες.
Να μην καλείτε πίσω έναν αριθμό που γνωστοποιήθηκε μέσω φωνητικού μηνύματος ή όταν βλέπετε μια αναπάντητη από άγνωστο πενταψήφιο νούμερο ή αριθμό εξωτερικού που δεν έχετε επαφή.
Να μην ανοίγετε /εγκαθιστάτε στον Η/Υ σας και στο κινητό σας αρχεία και προγράμματα που λάβατε ως επισυναπτόμενο σε email ή sms από άγνωστη πηγή.
Να επικοινωνείτε πάντα απευθείας με τον οργανισμό που υποτίθεται ότι έστειλε το email/sms, μέσω των τηλεφώνων και καναλιών του που βρίσκουμε στις επίσημες ιστοσελίδες του.
Να μπλοκάρετε τον αποστολέα ενός ύποπτου email/sms ή έναν αριθμό που σας καλεί μέσα από τις ρυθμίσεις της συσκευής σας.
Για οποιαδήποτε ερώτηση ή/και αναφορά περιστατικών, επικοινωνήστε με το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών 13830 ή το τμήμα εξυπηρέτησης εταιρικών πελατών στο 1399.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις μορφές ηλεκτρονικής απάτης και τα μέτρα προστασίας από αυτές, μπορείτε να διαβάσετε τις επισυναπτόμενες οδηγίες χειρισμού που έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Europol σε συνεργασία με την Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Δείτε εδώ τους βασικούς κανόνες ασφαλής χρήσης της συσκευής σας.
Δήλωση κλοπής/απώλειας κινητού
Σε περίπτωση που το κινητό σου (ή οποιαδήποτε άλλη συσκευή έχεις με κάρτα SIM) χαθεί ή κλαπεί, πρέπει άμεσα να ενημερώσεις την εξυπηρέτηση πελατών (13830 ή +30 6944 40 3830), προκειμένου να ενεργοποιήσουν φραγή εισερχομένων και εξερχομένων κλήσεων. Εάν το κινητό είναι εταιρικό, θα πρέπει να επικοινωνήσεις άμεσα με την εταιρεία σου, προκειμένου να προβούν εκείνοι στην παραπάνω ενέργεια.
Υπενθυμίζεται ότι για οποιαδήποτε χρήση / κατανάλωση προκύπτει κατά τη χρήση μιας σύνδεσης, «ευθύνη» έχει ο νόμιμος κάτοχος αυτής. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση κλοπής ή απώλειας, μέχρι τη στιγμή της δήλωσής της στον πάροχο της σύνδεσης.
Ανακοινώσεις για SPAM emails/sms/αναπάντητες κλήσεις από άγνωστους αριθμούς
Κίνδυνος υποκλοπής προσωπικών στοιχείων μέσω email (Phishing) /SMS (Smishing) – Φεβρουάριος 2021
Spam μηνύματα από άγνωστους αριθμούς με περιεχόμενο ‘δάνειο λόγω επείγουσας ανάγκης’
Ενημέρωση για λήψη αναπάντητων κλήσεων SPAM – Οκτώβριος 2017
Ενημέρωση για λήψη αναπάντητων κλήσεων SPAM - Σεπτέμβριος 2017
Ενημέρωση για λήψη αναπάντητων κλήσεων SPAM - Φεβρουάριος 2014
Ενημέρωση για λήψη αναπάντητων κλήσεων SPAM - Νοέμβριος 2013
Ασφάλεια και Ακεραιότητα Δικτύου
Για την αντιμετώπιση περιστατικών που αφορούν στην ασφάλεια ή/και την ακεραιότητα του Δικτύου ή τυχόν απειλών ή άλλων αδυναμιών των συστημάτων της, η VODAFONE λαμβάνει τα κατάλληλα και τεχνικώς ενδεδειγμένα ανά περίπτωση μέτρα, όπως ενδεικτικά: (α) διακοπή της δικτυακής κίνησης από ή προς σημεία του Δικτύου που συμμετέχουν σε ή συσχετίζονται με ενέργειες κατά της ασφάλειας και της ακεραιότητας των Υπηρεσιών της Εταιρείας, (β) φραγή εισερχομένων/εξερχομένων κλήσεων για την πρόληψη κακόβουλων ενεργειών σε βάρος της Εταιρείας ή/και των συνδρομητών της, (γ) διακοπή παροχής των Υπηρεσιών, εάν διαπιστωθεί πρόβλημα ή κενό ασφάλειας που σχετίζεται με το απόρρητο των επικοινωνιών. Οι συνδρομητές θα ενημερώνονται για τυχόν περιστατικά που απειλούν ή επηρεάζουν τη λειτουργία του δικτύου και την παροχή των υπηρεσιών.